Serwis dla ludzi marzących o poważnym związku

Chorobliwa zazdrość w związku

Jestem z Hanią dopiero od kilku miesięcy, ale już teraz ci, którzy ją znają, potrafią powiedzieć, żebym dał jej spokój albo nieco "wyluzował". Dziwią się jej, że ze mną wytrzymuje, zresztą sam się dziwię. Problem w tym, że jestem strasznie o wszystko zazdrosny, zmuszam ją, aby było po mojej myśli.

Potrafię jej zrobić awanturę o byle co - o spojrzenie nie w tę stronę, co trzeba – bo zauważyłem, że akurat tamtędy szedł jakiś przystojny facet. O rozmowę z kimś na imprezie – nie cierpię, gdy skupia swoją uwagę na kimś innym przez zbyt długi czas. Nawet o to, że na zakupy poszła z przyjaciółką, a nie ze mną. Wiem, że robię źle i nie ma dnia, żebyśmy się o to nie pokłócili, ale to silniejsze ode mnie! Ona chce się rozstać, ale ja wciąż proszę o kolejne szansy. Zależy mi na niej, ale nie wiem, czy ta zazdrość kiedyś osłabnie. Co robić i jak się tego pozbyć? (Marcin, 30 lat).

Czy zazdrości można się pozbyć…?

Zazdrość jest uczuciem, które często pojawia się w relacjach i równie często jest powodem zniszczenia nawet najbardziej udanych związków. W zasadzie nie samo uczucie, ale zachowanie spowodowane tym uczuciem jest problemem.  Dla wielu osób działać i czuć oznacza to samo. Nie jest to prawda - można czuć, np. złość i nadal nie zachowywać się agresywnie lub czuć lęk i nie uciekać. Jest wiele przykładów, kiedy uczucie to jedno, a działanie to co innego.

Dlaczego więc tak wiele osób poddaje się zazdrości i atakuje swojego partnera z powodu spojrzenia, niechęci do oddania swojego telefonu, sympatii okazywanej innym ludziom?

Polub nas! 

Polub nas na Facebooku!

 

Kłopotem tutaj jest właśnie kontrola zazdrości - pod wpływem silnego uczucia zazdrości mamy często poczucie słuszności naszych argumentów lub działań, nie zastanawiamy się nad konsekwencjami, nawet często nie próbujemy pohamować naszego zachowania.

W jaki sposób poprawić swoją kontrolę nad uczuciem zazdrości?

Spróbuj zastanowić się nad poniższymi punktami:

Analiza korzyści i strat. Weź papier i ołówek, podziel kartkę na dwie części.
Na jednej stronie wypisz korzyści wynikające z zazdrości w związku:
- czy udało się przed czymś związek uchronić?
- czy partner kocha cię bardziej z powodu takiego zachowania?

Po drugiej stronie wypisz straty, jakie związek zaczął ponosić z powodu zazdrości:
- utrata zaufania
- partner coraz mniej nam mówi o swoim życiu
- partner nie zabiera nas na spotkania, na których może dojść do sceny

Zastanów się:
- Czy korzyści z takiego zachowania przewyższają straty?
- Co, jeśli strat będzie coraz więcej wraz z trwaniem związku? (prawdopodobnie na początku związku ta analiza wyglądałaby inaczej - strat byłoby mniej).
- W którym momencie zazdrość zupełnie zabije związek?

Warto tą kartkę mieć przy sobie i zerkać na nią, gdy czujemy, że trudno nam powstrzymać się od dziesiątego telefonu do partnera, kiedy on spóźnia się z pracy.

Sprawdzanie i kontrola. Zastanów się, a najlepiej zaobserwuj w czasie tygodnia: co robisz i co karmi twoją zazdrość?

Postaraj się wypisać wszystkie zachowania, nawet najbardziej drobne wynikające lub nasilające zazdrość wobec partnera. Czasami będą to rzeczy drobne: nastawianie uszu, kiedy on rozmawia przez telefon, "rutynowy" przegląd telefonu, kiedy on bierze prysznic, wypytywanie o znajomych - szczególnie znajome, porównywanie się do jego koleżanek lub byłych partnerek, pytanie na ulicy, która kobieta mu się podoba itd.

Takich zachowań może być setka, ale wszystkie w efekcie będą budować uczucie zazdrości, które czeka tylko na dogodny moment, by zerwać się ze smyczy.
Mając taką listę przed sobą, spróbuj ustalić hierarchię ważniejszych i mniej istotnych zachowań. Zaznaczyć takie zachowania, z których łatwo będzie ci zrezygnować na początku - czyli w sytuacji, kiedy nie będziesz ich robić twoje napięcie i niepokój będą do wytrzymania.

Przykład:

Po skończonej rozmowie telefonicznej nie atakuj od razu z pytaniami: kto? czego chciał? Poczekaj, aż partner sam się tym z tobą podzieli lub też pozwól sobie na niewiedzę. Na początku będzie korcić lub nosić z napięcia, ale im więcej takich małych ćwiczeń, tym łatwiej. Wybierając takie konkretne zachowanie do zmiany, pracuj nam nim przez kilka tygodni, a potem przejdź do trudniejszych dla siebie zachowań.

Im mniej będzie działań wynikających z zazdrości, tym zazdrość będzie słabsza i łatwiej będzie nad nią panować.

Autor: Maria Rotkiel, opiekunka merytoryczna serwisu doboru partnerskiego SympatiaPlus.pl

Przeczytaj inne porady ekspertki:  

Jak poradzić sobie po odejściu partnera?
Czy najlepszym lekarstwem na nieszczęśliwą miłość, jest kolejna miłość? Jak poradzić sobie po odejściu partnera, ponownie zaufać i otworzyć się na nową znajomość?

Życie w toksycznym związku
Jak uwolnić się od toksycznego związku? Czy jest szansa na jego naprawę? Jak znaleźć szczęście u boku partnera i być kochanym?

Gorąco w sypialni czy wspólne wartości? – który związek ma szansę na przetrwanie?
Czy wspaniałe przeżycie i doznania w sypialni są w stanie sprawić, by związek przetrwał próbę czasu? A może postawić na partnerstwo i zrozumienie? Jak stworzyć związek idealny i zmierzyć, jakie proporcje uczuć sprawią, że nigdy się nie rozstaniecie?

ZOBACZ TAKŻE: